Také to děláte? Dopřejete dětem prodloužený víkend bez rodičů a s manželem nebo manželkou se vydáte „jako turisti“ do nějakého evropského města?

My jsme se na 4 dny stali turisty v Mnichově. Kromě dětí jsme tentokrát nechali doma i auto a po letech jsme cestovali vlakem.

A stálo to za to. Děti si užili podzimní prázdniny u babičky a dědy, my jsme poznali další evropské velkoměsto, vyčistili si hlavu a unavili se chozením po městě.

Takže… Co všechno jsme v Mnichově viděli a zažili?

Náš itinerář: Mnichov

V Mnichově jsme strávili 2,5 dne. Přijeli jsme sem ve středu v 14.00 hodin a odjížděli jsme v sobotu v 8.43 hodin.

Po příjezdu do Mnichova a ubytování v penzionu Margit jsme se vydali prozkoumat centrum Mnichova. Bylo krásné podzimní odpoledne, chtěli jsme zůstat venku.

Centrum Mnichova je krásné. Většina památek je „jakoby“ na jednom místě. Můžete se procházet centrem několik hodin, zabrousit do přilehlých parků nebo si odpočinout na některé předzahrádce a dát si nějaký drink 😊 a k tomu třeba typický „bratwurst“.

Druhý den jsme měli zarezervovanou návštěvu stadionu Bayern Mnichov. Radek vymyslel, že pokud si koupíme celodenní lístek na metro, a současně kromě stadionu Bayern Mnichov navštívíme i olympijský stadion, lístky na metro už další den potřebovat nebudeme. A tak se také stalo 😊. Koupili jsme si 2x celodenní lístek pro vnitřní pásmo.

• Po Mnichově si můžete koupit „mnichovskou kartu“, díky které získáte zvýhodněné vstupy na památky i MHD, nebo si můžete koupit celodenní lístek “tageskarte“ na MHD. Jen pozor, v Mnichově se rozlišuje vnitřní a vnější pásmo. Proto na mapě pořádně prozkoumejte, kam chcete jet.
Náš itinerářČasová náročnost  CenaPoznámka
v hodináchv Kč
1. denCesta vlakem61404Odjezd: 27. 10. 2021 v 7.43 hodin
Příjezd: 27. 10. 2021 v 13.30 hodin
Ubytování (penzion Margit)14362Cena je za 2 osoby a 3 noci
Vitalienmarkt a procházka v centru4 Běžná útrata za jídlo 🙂
2. cenMetro1416Denní jízdenka MHD pro 2 osoby (pouze vnitřní pásmo)
Allianz Arena FC Bayern München4965Kombinovaná vstupenka FC Bayern Museum und Arena Tour pro 2 osoby
Mnichovský olympijský stadion3533Prohlídka stadionu bez průvodce
3. denMnichovská Rezidence3355Návštěva Rezidence
Nová Radnice 2304Vyhlídková věž a zvonkohra
4. denCesta vlakem61144Odjezd: 30. 10. 2021 v 8.43 hodin
Příjezd: 30. 10. 2021 v 14.21 hodin
Cena celkem za 2 osoby bez jídla9483

Stadion Bayern München / Allianz arena

Předesílám, že nejsem žádným fanouškem fotbalu (můj manžel ano). Když tedy máme možnost navštívit nějaký stadion, jdeme. A oba se na to těšíme (opravdu i já se na stadion těším). Stadiony mě baví a věřím, že svým způsobem ohromí každého.

Stadion Bayern München nás ohromil. Prohlídku v AJ jsme si museli rezervovat několik týdnů předem. Zakoupili jsme si kombinovanou vstupenku FC Bayern Museum + Arena Tour za 19 Euro za 1 osobu.

Nejprve jsme si prošli muzeum fotbalového klubu. V něm uvidíte film o tom, jak se z Bayernu Mnichov stal uznávaný fotbalový klub – vyhrál totiž tři největší fotbalové turnaje v jednom roce:

• vítěz německé ligy,
  • vítěz německého poháru a
  • vítěz ligy mistrů a superpohár UEFA

Během Arena Tour vás průvodce provede celou arénou. A prohlídka je úchvatná. Můžete si na stadionu zakřičet a zaslechnout tak akustiku stadionu. Navštívíte šatny Bayern Mnichov a za doprovodu fotbalové hymny sejdete k trávníku přesně tak, jak vstupují fotbalisti na hrací plochu před zápasem. Wau!!!

V obchodě se suvenýry si můžete koupit… suvenýr 😊.

Stadion Bayern München sídlí v Allianz Areně na okraji Mnichova. Dostanete se tam metrem, ze stanice metra Frötmanning.

Mnichovský olympijský stadion

Cestou ze stadionu Bayern München jsme se zastavili v Olympijském parku. Bylo to „při cestě“ do centra Mnichova. Odbyli jsme si tak všechny cíle, ke kterým jsme potřebovali lístky na metro.

Olympijský park je obrovský. Chvíli trvá, než se k němu dostanete. Věřím, že v parku můžete strávit celý den. My měli jen asi 4 hodiny, a to už jsme byli lehce unavení z předchozí návštěvy stadionu Bayern München.

Takže jsme zamířili přímo ke stadionu.

Mnichovský olympijský stadion byl postaven kvůli Olympijským hrám konaným v roce 1972. Tato olympiáda bohužel proslula i únosem a vraždou 11 izraelských olympioniků, které spáchala palestinská organizace Černé září v areálu olympijské vesnice a na mnichovském letišti. K tomuto neštěstí byl v parku postaven památník.

Jen tak mimochodem… Mnichovský olympijský stadion byl dříve domovem fotbalového klubu Byern München, po dostavění Allianz arény se klub přestěhoval tam 😊.

My jsme si prohlédli stadion po vlastní ose. Ti odvážnější se mohou projít i po chvostu stadionu – vyfasujete k tomu horolezecké jištění a průvodce. My jsme do toho nešli, ale viděli jsme skupinky, jak chodí „po střeše“. Věřím tomu, že až přijedeme znovu na stadion s našimi dětmi, budou to chtít zkusit.

V blízkosti olympijského parku je nákupní centrum. Ale po celodenním chození jsme už moc sil na nákupy neměli. Ani já ne… manžel si tedy odškrtl nákupy a já si toho moc nekoupila 😊.

Mnichovská Rezidence / Münich Residenz

Mnichovská rezidence sloužila jako sídlo vlády a rezidence bavorských vévodů, kurfiřtů a králů.

Rozhodně ji stojí za to navštívit. My jsme se první den prošli přilehlým parkem a našli jsme vstup do Rezidence (interiéry jsme chtěli navštívit až třetí den našeho pobytu v Mnichově). Což nebylo úplně jednoduché. Rezidence je obrovská!

Původně jsme chtěli vidět pokladnici. Bohužel v době, kdy jsme byli v Mnichově, se pokladnice rekonstruovala. Tak jsme si prohlédli samotnou Rezidenci – její interiéry.

Varování 😊

Dámy, nechoďte do Rezidence s velkou kabelkou. U vstupu do Rezidence dostanete elektronického překladatele (v AJ nebo v NJ) a poté přejdete do „šatny“. Pokud se vaše kabelka nevejde do krabice nevelkých rozměrů, s kabelkou vás do rezidence nepustí.

Moje kabelka by se do krabice vešla. Jenže pozorná paní řekla, že z mé kabelky je možné udělat batoh (ano, popruhy na mé kabelce lze využít tak, že si kabelku dáte na záda), takže mě s kabelkou nepustila dál. Musela jsem ji nechat u jiné paní, která ji dala do nějaké police. Takže – pánové pozor, batoh si budete muset nechat v šatně.

Jako… kdybych měla kufr nebo krosnu. Ale proč byl problém s kabelkou, jsem nepochopila. V Rezidenci není NIC, co bych mohla odnést. A prostor je obrovský, takže neexistuje ani možnost, že bych mohla něco shodit. Popravdě mě to opravdu vadilo. Protože v jedné ruce jsem měla „elektronického průvodce“, ve druhé telefon. A peněženku s doklady tam prostě nenechám. Takže se musel obětovat Radek a nosil i moji peněženku v některé své kapse.

Co najdete v Rezidenci?

Rezidence je obrovská. Na její prohlídku si vyčleňte několik hodin (třeba 3 hodiny). Procházíte z jedné místnosti do druhé a prohlížíte si luxusně zdobené místnosti. Průvodce vám do ouška šeptá, z čeho jsou tapety v této místnosti, k čemu dříve místnost sloužila atak. Dost místností je vybaveno postelemi, trůny, nebo porcelánem.

Je zajímavé si Rezidenci projít. Jsem ráda, že jsem ji viděla. Ale… pokud by byla otevřená Pokladnice, šla bych radši do ní 😊.

Nová radnice / Neues Rathaus

Nová radnice na náměstí Marienplatz v Mnichově je sídlem vrchního starosty, městské rady  a vedoucí správy města, kteří zde mají taky zasedací místnost. Byla postavena v druhé polovině 19. století v neo-gotickém slohu.

Nová radnice v Mnichově je úchvatná a obrovská. Když vstoupíte na Mariánské náměstí, radnice vás prostě ohromí.

Pohled z věže Nové radnice

Na Mnichov se můžete podívat z věže Nové radnice nebo z věže kostela sv. Petra. Rozdíl je v tom, zda chcete nahoru vyjít pěšky nebo vyjet výtahem. My jsme si koupili lístky na věž Nové radnice, nahoru vás vyveze výtah. Jen pozor – lístky se kupují u pokladny, která je ve vedlejším vchodě než samotný výtah.

Orloj a zvonkohra Nové radnice

Zvonkohra radnice hraje čtyři různé melodie. Znějí po celý rok v 11:00 a 12:00. A v období od 1. března do 31. října se přidává ještě jeden čas – 17 hodin.

Je dobré si naplánovat návštěvu Nové radnice tak, abyste si užili zvonkohru. Poslechnout si ji můžete na Mariánském náměstí. Trvá asi 15 minut. My jsme před začátkem zvonkohry obsadili stůl v první řadě 😊předzahrádky restaurace na Mariánském náměstí a po celodenním chození jsme si zvonkohru užili v sedě, i s občerstvením 😊.

Cesta do Mnichova

Letět nebo jet? Autem nebo vlakem? To je na každém, co v danou dobu preferuje. My jsme se vydali do Mnichova na podzim v době covidu. Letenky byly nejisté, a tak jsme se rozhodovali mezi autem a vlakem.

Výhody cesty autem jsou jasné. Dopravíte se až k hotelu, je vám jedno, kde zastavíte a jedete si sami. Jenže… ve většině velkých německých měst, včetně Mnichova, platí emisní zóny, takže každé auto, kterým tam chcete vjet, musí mít na čelním skle známku/vinětu, kterou nejčastěji vystavuje stanice technické kontroly, a která označuje, jakou emisní normu auto splňuje. Pokud je auto starší a nesplňuje novější předpisy, tak nesmí vjet do centra města.

Více o emisních zónách

A současně je obtížné (a drahé) najít v Mnichově hotel nebo penzion VČETNĚ parkovacího místa.

Nejlevnější a (nej)pohodlnější doprava

Takže nejlevnější variantou, jak se dopravit do Mnichova, je vlak. Koupíte si zpáteční místenku, nasednete do vlaku a o nic se nestaráte. Pokud si k tomu najdete bydlení v blízkosti Mnichovského hlavního nádraží, máte vyhráno.

Naše cesta vlakem směrem do Mnichova proběhla bez problémů. Natěšení jsme se usadili na objednaná místa. Z Prahy jsme vyrazili v 7:43 hodin a v Mnichově jsme zastavili v 13.18 hodin. Ano, měli jsme drobné zpoždění, ale co. Nikam jsme nepospíchali. A cena za zpáteční jízdenku pro dvě osoby (s místenkou) byla cca 3 000 Kč.

Musím kvitovat, že na cestě DO MNICHOVA byl vlak poloprázdný. Pár minut po odjezdu z Prahy nám mladá servírka přinesla menu a dokud jsme nepřejeli česko-německé hranice, užívali jsme si drážní kávu, čaj, sušenky… Vše velice, velice levné 😊.

Cesta Z MNICHOVA (do Prahy) už tak idylická nebyla. Byli jsme opravdu unavení 😊 a současně byl vlak přeplněný. Musím zdůraznit, že jsme jeli v době další covidové vlny. V každé stanici jsme sledovali, jak ten, kdo neměl koupenou místenku, musel uvolnit místo někomu jinému a nezbylo mu nic jiného, než zbylou část cesty prostát v malé uličce a uhýbat dalším nešťastníkům, kteří se s kufry a tašky prodírali do dalšího vagónu s (opravdu malou) nadějí, že se tam ještě jedno volné místo najde.

V každé stanici jsme si říkali… ještě že máme ty místenky… a pak se stalo něco, čemu dodnes nerozumíme. Někde po cestě České dráhy přečíslovali vagóny!

Takže – sice jsme si libovali v tom, že máme místenky, ale asi 2 hodiny před Prahou jsme zjistili, že vlastně sedíme špatně. Prostě jsme najednou neseděli ve vagónu č. 258, ale seděli jsme ve vagónu č. 259. Takže v každé stanici jsme doufali, že k nám nikdo nepřijde a nebude nad námi mávat svojí místenkou s tím, že on má na naše sedadlo nárok, protože my sedíme špatně. A to se opravdu stalo slečně, která seděla za námi. V Plzni jí takhle někdo vyhodil z jejího místa. A jí nezbývalo nic jiného než jít vyhodit někoho dalšího. K tomu se ale nejprve musela prodrat davy a dostat se do jiného vagónu. A fakt nemám tušení, jakým směrem mohl být ten správný vagón.

Ubytování v Mnichově

Radek zamluvil pokoj v malém, příjemném penzion asi 10 minut pěšky od hlavního nádraží. Mohli jsme z vlaku přestoupit na metro a svézt se jednu stanici, ale po šesti hodinách ve vlaku jsme se rádi prošli.

Bydleli jsme v Pensionu Margit v Hermann – Linggstrasse. Dostali jsme standardní pokoj s postelí (samozřejmě). Jediné, na co nás milý personál upozornil, byly snídaně. Snídaně se podávali v malé místnosti, ve které byly celkem 4 stoly. Pokud bychom na snídani přišli později (třeba v 8.30), byly by všechny stoly obsazené. A opravdu byly!

Do penzionu jsme se chodili opravdu jen vyspat a nasnídat. Jinak jsme byli celé dny venku. Mohu tedy už jen dodat, že byl penzion čistý, pokoj každý den uklízeli a snídaně byly standardní.

Jídlo v Mnichově

Bratwurst a schnitzel kam se podíváš! A to doslova. Klobásy a řízky jsou všude. Na nejrůznější způsoby. Asi nejoblíbenějším „fastfoodem“ je currywurst. Ochutnali jsme ho. Je to prostě nějaký párek. Ne moc kořeněný, všechno přebije curry.

A řízky v Německu umí. Pokud se chcete dobře najíst za slušnou cenu, hledejte nějakou hospůdku v postranních uličkách.

My jsme si v centru Mnichova odpočinuli v Café Guglhupf. Obsluha v krojích byla milá, vtipná a jídlo nás vyšlo na 50 Euro (2x gulášovka, 2x řízek, 2x salát, 4x pivo).

U hotelu jsme narazili opět na „řízkovnu“ Bavaria Gaststätte (Bayerstraße 81). V nabídce mají asi 100 druhů řízků :). Opět mohu jen doporučit.

Pokud chcete „jen“ něco menšího, doporučuji Vitalienmarkt a tamní polévky

Vitalienmarkt je farmářské tržiště v centru Mnichova, ve kterém se můžete dobře a levně najíst. My jsme se na něj vydali hned po příchodu do centra, po cestě jsme měli hlad. Už bylo pozdě zajít si na oběd a bylo moc brzy zajít si na večeři. A tak jsme zašli na Vitalienmarkt a dali si výbornou polévku. Na výběr máte z několika polévek od gulášové po eintopfsuppe (polévka uvařená ze všeho, co doma zbude).